Kerana Buku Yang Hilang


Usai solat isya' di surau perpustakaan, saya keluar menuju ke arah meja yang diletakkan buku. Lalu hilang dua buah buku yang telah dicari. Hati mula kembang kecut ingin menangis. Kerana dua buah buku yang hilang kerana diambil orang itu adalah rujukan muktabar untuk assignment yang perlu dibentang minggu hadapan.
Kaki melangkah pasrah ke rak buku asal, barangkali pustakawan yang ambil dan letak di tempat asal. Tapi mustahil kerana hanya dua buah buku yang hilang, baki lagi dua buku masih terdapat di atas meja. Entah kenapa hati begitu terkilan atas kehilangan dua buah buku tersebut. Situasi yang agak kelakar.
Lalu saya ketemu satu lagi buku yang sama, hati berasa sedikit lega.  Cumanya buku yang sebuah lagi tulisan HAMKA hanya ada sebuah itu sahaja. Hati cuba bersangka baik, “Mungkin Allah nak bagi aku buku rujukan yang lebih baik”.
Tidak dapat dinafikan kadang-kala kerana benda yang kecil, bisa merosakkan mood seharian. Kemahiran mengawal dan mengurus emosi adalah terletak pada pemilik hati. Sama ada dia memiliki “perisai” yang lengkap dan kuat dalam mendepani situasi-situasi yang menerjah sepintas lalu.

Perkara yang “remeh” jangan biarkan ia musnahkan seluruh waktu yang lain.

0 comments:

Post a Comment

 
 
Copyright © Kalam Mumtaz
Blogger Theme by BloggerThemes Design by Diovo.com